OSTEOPATIA

Osteopatia od ponad 100 lat pomaga w zrównoważony i bezpieczny sposób odzyskać zdrowie. To dziedzina medycyny wpisana przez WHO na listę zawodów medycznych. Osteopatia jest komplementarnym uzupełnieniem medycyny konwencjonalnej o manualne metody diagnostyki i pracy z ciałem. Osteopata stosuje metody diagnostyki strukturalnej, funkcjonalnej, obrazowej oraz prowadzi leczenie osteopatyczne, stosując zabiegi terapeutyczne sklasyfikowane w Międzynarodowej Klasyfikacji Procedur Medycznych ICD-9 nr. 93.6.
W Polsce (Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania), zawód osteopaty jest wpisany do Polskiej Klasyfikacji Zawodów i Specjalności po nr. 323010 i na tej podstawie Uczelnie dokonują nauczania zawodowego w tym zakresie.
Od 2005 roku funkcjonuje Towarzystwo Osteopatów Polskich, które należy do Europejskiej Federacji Osteopatów. Towarzystwo Osteopatów Polskich stworzyło Kodeks Etyki Zawodowej, który obowiązuje każdego osteopatę.

Osteopaci kierują się w swojej pracy następującymi zasadami:

• organizm stanowi jedność – człowiek postrzegany jest holistycznie jako jedność ciała, ducha i umysłu.
  • budowa ciała i procesy w nim zachodzące są ze sobą powiązane – każde zaburzenie równowagi w organizmie może powodować kolejne problemy zdrowotne. Dlatego pierwotna przyczyna zaburzeń może być w miejscu odległym od umiejscowienia bólu.
  • organizm posiada zdolność do utrzymania równowagi, samoregulacji i samoleczenia, które prawidłowo pobudzone mogą pokonać chorobę – osteopata skupia się w swojej pracy na odnalezieniu przyczyny bólu, a nie leczeniu objawów.
  • pacjent jest najważniejszy – to pacjent jest najważniejszy, a nie aktualna dolegliwość, z która przyszedł. Ważna jest historia wszystkich Twoich dolegliwości, Twój styl życia i odżywiania oraz Twoje urazy.

Kim jest osteopata?

Aby zostać osteopatą najpierw trzeba uzyskać tytuł lekarza medycyny, fizjoterapeuty, lub położnej/pielęgniarki na pięcioletnich studiach magisterskich. Następnie należy odbyć studia osteopatyczne, które również trwają pięć lat. Po ukończeniu nauki i zdaniu egzaminu klinicznego uzyskuje się prawo do wykonywania zawodu osteopaty. Tak zaawansowana edukacja jest niezbędna, gdyż specjalista tej dziedziny musi posiadać szersze spojrzenie na anomalie układu ruchowego i funkcjonowanie całego organizmu. Podstawą osteopatii jest znajomość anatomii i fizjologii człowieka, a więc budowy i funkcji wszystkich narządów, zasad ich współdziałania i wzajemnych regulacji.
Medycy, którzy kontynuują studia podyplomowe na kierunku osteopatia podkreślają, iż specyfika udzielania świadczeń z zakresu terapii manualnej wymaga wiedzy i umiejętności wykraczającej poza standardy kształcenia na kierunku lekarskim, kierunku fizjoterapia oraz pielęgniarstwo/położnictwo dlatego w toku doskonalenia zawodowego podnoszą kwalifikacje i zdobywają wiedzę i umiejętności z tego zakresu. Studia osteopatyczne prowadzone są pod auspicjami towarzystw naukowych: Polskiego Towarzystwa Lekarskiego Medycyny Manualnej i Polskiego Towarzystwa Medycyny Manualnej.

Komu osteopatia może pomóc?

To idealny wybór dla Ciebie, jeśli masz następujące dolegliwości:

ból  kręgosłupa i klatki piersiowej

• rwa kulszowa
  • ból lędźwiowo-krzyżowy
  • zmiany zwyrodnieniowe i przeciążeniowe
  • ograniczona ruchomość i zablokowania stawów
  • dyskopatie
  • ból okolicy żebrowo-mostkowej
bóle i zawroty głowy

• ból migrenowy
  • bóle napięciowe
  • bóle zatokowe
  • dysfunkcje stawów skroniowo-żuchwowych
  • bruksizm
ból kończyn górnych i dolnych

• ból stawu barkowego i łopatki
  • zespół cieśni nadgarstka
  • ból kolana
  • ból biodra i obręczy miedniczej
  • urazy mięśni, stawów i ścięgien
  • stany pourazowe i pooperacyjne
inne dolegliwości

• ból stawowo-mięśniowy w ciąży
  • nietrzymanie moczu
  • obniżenia narządu płciowego
  • pochwica i vulvodynia
  • problemy urologiczne
  • reflux, zgaga, zaparcia, wzdęcia
  • problemy jelitowe
  • mobilizacja blizny

Nasi osteopaci

mgr Łukasz Krysztofik

osteopata
fizjoterapeuta

mgr Marcin Bukała

osteopata
fizjoterapeuta

Umów się na wizytę w naszej klinice

Zrób to przez internet lub zadzwoń do nas.